Informații Tehnice
Informează-te despre defecțiunea turbinei.
AFLĂ MAI MULTE
Defecțiunea Turbinei
De cele mai multe ori, defecțiunea unei turbosuflante este rezultatul unei defecțiuni al unuia dintre sistemele ansamblului motor (sistemul de ungere, sistemul de admisie, sistemul de evacuare etc.)
De aceea, după recondiționarea unei turbosuflante, în cazul în care aceasta nu este montată în service-ul nostru, este foarte importantă identificarea defecțiunii care a dus la defectarea turbosuflantei, pentru a evita repetarea aceleași probleme.
Mai jos ai principalele motive care duc la defectarea turbosuflantei.
TURBO DOCTOR
Motivele defectării turbinei
Vezi motivele pentru care pot apărea probleme la turbosuflantă.
Turbosuflanta funcționează la turații foarte mari, puritatea aerului aspirat și evacuat fiind un factor important pentru buna funcționare a acesteia și evitarea defecțiunilor.
Din păcate, uneori, pe tubulatura de admisie ajung diferite obiecte (șuruburi, piulițe, frunze etc.) care pot deterioara turbosuflanta.
Totodată pe circuitul de evacuare pot apărea reziduuri tari de carbon care pot dezechilibra ansamblul central.
Semne care denotă daune cauzate de obiecte străine
- Paleții turbosuflantei loviți pe partea de admisie sau evacuare;
- Lovituri pe partea interioară a carcasei compresorului, a carcasei de turbină sau geometriei variabile.
Din ce cauză se produc daune de la corpuri străine?
- Dacă filtrul de aer lipsește, este distrus sau de proastă calitate un obiect străin poate fi absorbit în admisie și poate ajunge cu ușurință la paleții roții compresorului;
- Resturi de la o defecțiune anterioară a turbosuflantei;
- Bucăți rupte din componente ale motorului care ajung la paleții roții de turbină prin galeria de evacuare. La turbosuflantele echipate cu geometrie variabilă, paleții geometriei variabile vor fi, de asemenea afectați.
Prevenirea defecțiunii turbosuflantei
- Asigurați-vă că nu au rămas resturi sau fragmente din motor, componentele acestuia sau de la turbosuflantă de la un defect anterior al turbosuflantei;
- Utilizarea de garnituri noi poate preveni ruperea unor bucăți din aceasta și o sigilează perfect la montaj;
- Asigurați-vă că toate conductele conectate la turbosuflantă din admisie sau evacuare nu sunt blocate parțial sau total și că nu conțin obiecte străine care pot ajunge în turbosuflantă;
- Curățați carcasa filtrului de aer.
Alimentarea cu ulei a turbosuflantei este un punct critic în funcționarea corespunzătoare a acesteia! Totusi, atunci când ungerea turbosuflantei este insuficientă sau inexistentă în interiorul turbinei apar uzuri care duc la funcționarea defectuoasă a acesteia!
Cauze ale ungerii defectuase sau lipsei de ungere
- Filtrul de ulei necorespunzător, blocat sau schimbat la intervale de timp prea mari;
- Nivel de ulei insuficient;
- Conducta aductoare de ulei înfundată sau colmatată;
- Utilizarea incorectă a garniturilor pentru conducta aductoare de ulei ducând la restricționarea accesului uleiului în turbosuflantă
- Blocarea canalelor de ungere de siliconul aplicat pe garnitura aferentă conductei aductoare de ulei
- Presiunea de ulei scăzută
- Pompa de ulei defectă
- Uzură a motorului
- Motorul lăsat să funcționeze perioade îndelungate la relanti, în special în perioada rece
- Depuneri de carbon în carcasa lagărului, datorită opririlor repetate ale motorului încins
- Lipsa de ungere a turbosuflantei în momentul montajului, înainte de prima pornire a motorului
Din ce cauză se produc daune de la corpuri străine?
- Furnizarea de ulei în cantitatea, la calitatea și presiunea necesară este critică, Verificați ca presiunea de ulei să fie corectă;
- Evitați utilizarea oricărui tip de silicon la garniturile pentru etanșare, deoarece se pot desprinde bucăți din acesta, care pot bloca canalele de ungere ale turbosuflantei;
- Înlocuiți sau curățați, după caz, conducta aductoare de ulei pentru a înlătura depunerile de calamină;
- Utilizați numai ulei și filtre de calitate, conform specificațiilor producătorului.
Turbosuflanta funcționează la peste 200.000 de mii de rotații, astfel, alimentarea cu o cantitate suficientă de ulei la o calitate corectă este critică în funcționarea corespunzătoare a turbosuflantei.
Totusi, uneori, datorită unor factori externi uleiul este contaminat cu diferite reziduuri, atunci cand acestea ajung în ansamblul central al turbinei creează defecțiuni.
Ce cauzează contaminarea uleiului?
- Dacă filtrul de ulei este blocat sau distrus sau este utilizat un filtru de ulei de proastă calitate;
- Umiditatea excesivă poate duce la degradarea prematură a uleiului;
- Depunerile de calamină în motor pot contamina cu ușurintă uleiul;
- Schimburile de ulei sunt făcute la intervale de timp sau la kilometri prea mari;
- Dacă este utilizat un ulei necorespunzător în loc de cel prevăzut de producător;
- Uzura excesivă a motorului poate produce resturi care contaminează uleiul.
Prevenirea defecțiunii turbosuflantei
- Schimbarea uleiului și a filtrelor la intervale scurte de timp poate reduce șansele de contaminare a uleiului,
- Curățarea sau, după caz, înlocuirea conductelor de ulei și a filtrelor aferente;
- Înlocuirea uleiului la intervale de timp specificate de producător.
Scurgerile de ulei cauzate de turbosuflantă apar datorită unor defecțiuni ale ansamblului central sau ale unor nereguli asupra sistemelor motorului.
Semne care denotă scurgeri de ulei
- Fum albastru pe evacuare;
- Fum negru pe evacuare;
- Urme de ulei în carcasa compresorului sau în carcasa turbine.
Cauze ale scurgerii de ulei in admisie
- Conducte/furtune sau filtrul de aer blocate sau restricționate parțial. Acestea pot crea vacuum, cauzând astfel scurgeri de ulei în admisie;
- Furtune/conducte de aer sau intercooler fisurat sau scurgeri de aer în aceste zone.
Cauze ale scurgerii de ulei in evacuare
- Scurgeri de ulei din motor (evacuare)
- Suprapresiune de ulei în motor
- Carcasa lagărului înfundată
- Scurgeri de la EGR
Cauze ale scurgerii de ulei in admisie și evacuare
- Opriri repetate ale motorului în timp ce acesta este foarte încins. Aceasta duce la depuneri de calamină în miezul central (carcasa lagărului)
- Uzură excesivă a părților turbosuflantei aflate în rotație și/sau ale lagărelor axial/radial;
- Montarea unei turbosuflante care nu este destinată motorului;
- Conducta de retur a uleiului restricționată sau blocată.
Prevenirea defecțiunii turbosuflantei
- Asigurați-vă că niciuna dintre conductele și/sau tubulaturile de aer, gaze de evacuare, conducta aductoare de ulei, conducta de retur a uleiului nu sunt restricționate, fisurate, desfăcute sau blocate;
- Verificați ca galeria de evacuare să nu aibă scurgeri/fisuri;
- Verificați ca filtrul de particule sau catalizatorul să nu fie blocat.
Turbosuflanta este concepută pentru a funcționa la temperaturi destul de ridicate. Totuși, atunci când temperatura gazelor evacuate de motor, depășesc un prag critic din cauza căldurii suplimentare anumite subansamble ale turbosuflantei se pot defecta.
Semne care denotă daune cauzate de temperatură prea mare a gazelor de evacuare
- Paleții axului turbosuflantei topiți
- Paleții geometriei variabile topiți(pentru turbosuflantele echipate cu geometrie variabilă)
- Supapa este blocată/deformată
- Carcasa de turbină prezintă fisuri/crăpături/deformări
- Urme de ulei ars pe axul turbosuflantei în zona segmentului de etanșare dinspre evacuare
- Axul turbosuflantei are un aspect lucios, „lăcuit” (culoare albastru-violet)
- Zona de evacuare a uleiului din carcasa lagărului este blocată/înfundată
Care sunt cauzele care duc la o temperatură prea marea gazelor de evacuare?
Temperatura excesivă a gazelor de evacuare poate avea mai multe surse:
- Ulei de proastă calitate – nu disipă corespunzător căldura generată de funcționarea normală a turbosuflantei sau se carbonizează datorită temperaturilor ridicate generate de un motor supraalimentat;
- Temperatura prea mare a uleiului – ca și rezultat a unor defecte de funcționare a motorului sau a sistemelor de răcire
- Modificări incomplete sau eronate în software-ul de control al motorului sau la unele componente ale acestuia – generează consum de combustibil peste toleranțele acceptate ale motorului
- Intervale de service prelungite – în principal schimburi de ulei care depășesc termenii stabiliți de producător
- Stil defectuos de condus a mașinii – Forțarea motorului(condus la turații înalte) înainte ca acesta să fie încălzit, și/sau oprirea motorului fără a permite uleiului să se răcească, în special după o călătorie mai lungă
Prevenirea defecțiunii turbosuflantei
- Asigurați-vă ca service-ul auto înlocuiește uleiul de motor cu unul de calitate, care respectă întocmai prescripțiile producătorului autovehiculului
- Mențineți în bună funcționare sistemele de răcire a motorului
- Nu realizați modificări ale gestiunii software-ului de control al motorului, și/sau nu instalați chip-uri care măresc puterea motorului. Producătorul autovehiculului a proiectat toate componentele acestuia pentru a funcționa un timp îndelungat în condițiile de putere date, mărirea puterii motorului poate afecta grav funcționalitatea unor componente ale acestuia, inclusiv a turbosuflantei
- Asigurați-vă că respectați intervalele de service prescrise de producător(în funcție de km parcurși sau timpul scurs de la ultima revizie)
- Nu forțați motorul până când acesta se încălzește la temperatura de regim și lăsați motorul să se răcească, în special după un drum mai lung. Sub nicio formă nu opriți motorul atunci când acesta se află în turație