Blog
Ce mașini au filtru de particule și ce trebuie să știi despre acest element important al motorului?
Filtrul de particule a devenit o componentă esențială pentru vehiculele moderne, în special în contextul reglementărilor tot mai stricte privind emisiile de noxe. Acest element al sistemului de evacuare este conceput să reducă emisiile de particule nocive, precum funinginea, care rezultă din arderea combustibilului, în special la motoarele diesel.
De la introducerea reglementărilor Euro privind standardele de emisii, filtrul de particule a devenit obligatoriu pentru multe modele de mașini.
Ce este filtrul de particule și cum funcționează?
Filtrul de particule, cunoscut și sub numele de DPF (Diesel Particulate Filter), este un dispozitiv montat în sistemul de evacuare al motorului, având rolul de a reține particulele fine rezultate din arderea incompletă a combustibilului, în special la motoarele diesel. Aceste particule includ funingine și alte substanțe nocive care, dacă nu ar fi filtrate, ar fi eliberate în atmosferă, contribuind la poluarea aerului și la problemele de sănătate publică.
Funcționarea filtrului de particule este destul de complexă. Acesta captează particulele solide din gazele de evacuare și le reține până când acestea sunt suficient de acumulate pentru a fi arse printr-un proces de regenerare.
Regenerarea poate fi activă, atunci când sistemul introduce o cantitate suplimentară de combustibil pentru a crește temperatura și a arde particulele acumulate, sau pasivă, atunci când temperatura gazelor de evacuare este suficient de ridicată pentru a permite arderea naturală a particulelor.
Este important de menționat că nu toate mașinile au filtru de particule, în special modelele mai vechi de autoturisme diesel sau cele pe benzină care nu au fost proiectate să respecte standardele stricte de emisii.
Ce mașini au filtru de particule?
Majoritatea mașinilor diesel și unele mașini pe benzină sunt echipate cu filtre de particule, în special modelele care îndeplinesc standardele de emisii Euro 5 și Euro 6. Aceste standarde au fost introduse pentru a reduce semnificativ nivelul de poluare generat de vehiculele cu motor cu ardere internă.
Începând cu 2009, standardul Euro 5 a impus obligativitatea ca toate mașinile diesel noi să fie echipate cu filtru de particule, pentru a limita emisiile de particule la 0,005 g/km. Ulterior, standardul Euro 6, care a intrat în vigoare în 2014, a impus cerințe și mai stricte, extinzând obligativitatea filtrului de particule și la unele modele pe benzină cu injecție directă.
Deci, ce mașini au filtru de particule? În general, orice model diesel produs după 2009, precum și unele modele pe benzină cu injecție directă produse după 2014. Mărcile care oferă modele echipate cu filtru de particule includ:
- Volkswagen – Modelele diesel din seria Golf, Passat, Tiguan, și multe altele.
- BMW – Seria 3, Seria 5 și SUV-urile X sunt echipate cu filtre de particule, în special variantele diesel.
- Mercedes-Benz – Clasele C, E și SUV-urile GLC, GLE sunt echipate cu filtre DPF la variantele diesel.
- Audi – Modelele A3, A4, A6 și Q5, în special versiunile diesel, sunt dotate cu filtre de particule.
- Peugeot și Citroen – Aceste mărci franceze au fost printre primele care au introdus filtrele de particule la scară largă în Europa, în special pentru modelele diesel.
Este de remarcat faptul că unele mașini pe benzină, în special cele cu motoare de mare capacitate și injecție directă, sunt echipate cu filtre de particule. Acest lucru se datorează faptului că și motoarele pe benzină cu injecție directă emit particule nocive, deși în cantități mai mici decât cele diesel.
De ce este important filtrul de particule?
Filtrul de particule este esențial pentru reducerea poluării, contribuind la un mediu mai curat și la reducerea riscurilor pentru sănătate asociate cu inhalarea particulelor fine. Aceste particule sunt cunoscute pentru efectele lor negative asupra sănătății respiratorii și cardiovasculare, fiind responsabile de creșterea incidenței bolilor pulmonare și a altor afecțiuni grave.
Un alt aspect important de luat în considerare este respectarea legislației. În multe țări, inclusiv în Uniunea Europeană, mașinile fără filtru de particule nu mai pot trece testele de emisii și, prin urmare, nu pot obține certificatul de inspecție tehnică periodică. Șoferii care dețin mașini mai vechi și doresc să le mențină în circulație trebuie să fie conștienți de necesitatea unui sistem de evacuare care să includă filtrul de particule.
Un filtru de particule funcțional poate contribui la o eficiență mai mare a motorului, reducând costurile cu combustibilul și întreținerea vehiculului.
Întreținerea filtrului de particule
Un filtru de particule bine întreținut poate funcționa eficient pe o durată îndelungată, dar neglijarea acestuia poate duce la probleme majore pentru motor. Deși filtrul de particule este proiectat să se regenereze periodic, există situații în care acesta se poate înfunda, în special dacă mașina este utilizată frecvent în orașe, unde condusul la turații mici nu permite o regenerare corectă.
Pentru a preveni înfundarea filtrului de particule, este esențial ca mașina să fie condusă periodic la viteze mai mari și turații mai ridicate, pentru a permite arderea particulelor acumulate. În cazul în care filtrul nu se regenerează corespunzător, pot apărea simptome precum reducerea performanței motorului, consumul crescut de combustibil și aprinderea unui martor de avertizare pe bord.
Unele modele de mașini permit regenerarea forțată a filtrului de particule în cadrul unui service autorizat. Această procedură implică creșterea temperaturii gazelor de evacuare pentru a arde depunerile de particule din filtru. Cu toate acestea, regenerarea forțată nu poate înlocui o întreținere regulată și o utilizare corectă a vehiculului.
Un alt aspect esențial este evitarea utilizării uleiurilor sau aditivilor neconformi, care pot afecta negativ funcționarea filtrului de particule. În cazul în care filtrul se deteriorează, costurile de înlocuire pot fi semnificative, așa că este important să se acorde o atenție deosebită întreținerii acestuia.
Ce trebuie să știi înainte de a cumpăra o mașină cu filtru de particule?
Dacă vă întrebați ce mașini au filtru de particule și doriți să achiziționați una, este esențial să luați în considerare câteva aspecte cheie. În primul rând, trebuie să fiți conștienți de tipul de utilizare a vehiculului.
Dacă conduceți în principal în oraș, o mașină cu motor diesel și filtru de particule poate necesita mai multă întreținere și poate prezenta un risc mai mare de înfundare. În schimb, pentru deplasările pe distanțe lungi și condusul la viteze mai mari, aceste vehicule sunt mai potrivite.
Trebuie să verificați dacă filtrul de particule este în stare bună înainte de a achiziționa o mașină second-hand. Unele vehicule mai vechi pot avea filtre înfundate sau deteriorate, ceea ce poate duce la costuri suplimentare de reparație. De asemenea, este util să întrebați vânzătorul dacă filtrul de particule a fost înlocuit recent sau dacă au fost efectuate regenerări forțate.
Un alt factor important este legislația locală. În multe orașe mari din Europa, există zone cu emisii reduse unde accesul este restricționat pentru vehiculele care nu îndeplinesc standardele de emisii. O mașină cu filtru de particule bine întreținut vă poate oferi acces în astfel de zone și poate contribui la o experiență de conducere mai responsabilă din punct de vedere ecologic.
Filtrul de particule este un element esențial pentru vehiculele moderne, contribuind la reducerea emisiilor de noxe și la protejarea mediului înconjurător. Dacă vă întrebați ce mașini au filtru de particule, răspunsul depinde de tipul de motor, anul de fabricație și conformitatea cu standardele Euro. Majoritatea mașinilor diesel produse după 2009 și unele modele pe benzină sunt echipate cu acest dispozitiv.
Întreținerea corectă a filtrului de particule este foarte importantă pentru funcționarea optimă a mașinii și pentru evitarea unor costuri ridicate de reparație. Este important să înțelegeți cum funcționează filtrul de particule, ce mașini au filtru de particule și ce trebuie să faceți pentru a menține acest dispozitiv în stare bună de funcționare.
Achiziționarea unei mașini cu filtru de particule nu este doar o alegere responsabilă din punct de vedere ecologic, ci și una care poate influența performanțele și durabilitatea vehiculului pe termen lung.
Întrebări frecvente (FAQs) despre filtrul de particule
- Ce este un filtru de particule și la ce folosește?
Filtrul de particule (DPF) este un dispozitiv montat în sistemul de evacuare al mașinilor diesel (și unele pe benzină), care captează particulele solide emise de motor în urma arderii combustibilului. Scopul acestui filtru este de a reduce emisiile de noxe, în special particulele nocive care pot afecta sănătatea și mediul înconjurător.
- Ce mașini au filtru de particule?
Majoritatea mașinilor diesel produse după 2009 sunt echipate cu filtre de particule pentru a respecta normele de emisii Euro 5 și Euro 6. Unele modele pe benzină cu injecție directă, produse după 2014, sunt dotate cu astfel de filtre. Mărci precum Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Peugeot și Citroen includ filtre de particule în modelele lor.
- Cum pot preveni înfundarea filtrului de particule?
Pentru a preveni înfundarea filtrului de particule, este important să conduceți mașina la viteze și turații mai mari din când în când, în special dacă folosiți vehiculul preponderent în oraș. Acest lucru ajută la arderea depunerilor acumulate în filtru. Întreținerea regulată a motorului și utilizarea de uleiuri și combustibili conform recomandărilor producătorului ajută la prelungirea duratei de viață a filtrului.
- Ce se întâmplă dacă filtrul de particule se înfundă?
Dacă filtrul de particule se înfundă, pot apărea simptome precum scăderea performanței motorului, creșterea consumului de combustibil și apariția unui martor de avertizare pe bord. În cazuri severe, pot apărea daune la motor sau la alte componente ale sistemului de evacuare. Este recomandat să vizitați un service pentru o curatare filtru particule.
- Pot înlocui filtrul de particule dacă se defectează?
Da, filtrul de particule poate fi înlocuit dacă se defectează, dar costurile pot fi semnificative. În funcție de marca și modelul mașinii, prețul unui filtru de particule poate varia, iar instalarea acestuia trebuie realizată într-un service autorizat. De aceea, este important să efectuați întreținerea corectă pentru a evita costurile mari de reparație.
- Este obligatoriu ca toate mașinile să aibă filtru de particule?
Nu toate mașinile sunt obligate să aibă filtru de particule, dar majoritatea vehiculelor diesel noi și unele modele pe benzină cu injecție directă sunt echipate cu acesta pentru a respecta reglementările stricte privind emisiile de noxe. În multe țări, vehiculele fără filtru de particule nu mai pot trece inspecțiile tehnice obligatorii sau pot fi restricționate în anumite zone cu emisii reduse.